Wednesday, April 29, 2015

JASO vs API

JASO - Japanese Automotive Standards Organization

  Sering kali persoalan ditanya oleh para pelanggan admin..mengapa tiada pengiktirafan JASO pada JTX? sedangkan JTX boleh digunakan pada kenderaan motosikal walaupun menggunakan klach basah (wet clatch).

  Secara umumnya sesuatu piawaian yang dihasilkan adalah mengikut kesesuaian kejuruteraan sesuatu bendalir itu mengikut persekitaran dan cara pemanduan sesuatu kenderaan itu..Persoalan juga timbul, bagaimana pula jentera yang dihasilkan oleh negara-negara eropah perlu mengikut piawaian Jepun sedangkan environmental n climate di eropah tidak sama dengan Jepun Adakah perlu eropah mengikut piawaian Jepun juga?..sudah tentu mengikut piawaian mereka sendiri..Selain itu juga mengapa jentera2 jepun boleh digunakan di Malaysia sedangkan environmental n climate kita tidak sama dengan Jepun?...Baiklah, berikut adalah mengapa JTX tidak memerlukan penarafan oleh JASO. 



  Motosikal moden biasanya mempunyai minyak yang sama pelincir enjin dan klac basah. Untuk tujuan ini kebanyakan masa geseran  minyak enjin biasa yang diubahsuai tidak cukup baik . Untuk memastikan bahawa minyak yang betul digunakan pengeluar motosikal biasanya memerlukan minyak untuk memenuhi salah satu standard JASO dan diterangkan seperti di bawah .

Minyak motor yang memenuhi JASO T 903 : standard 2006 boleh dikelaskan kepada empat gred : 
  1. JASO MA, 
  2. JASO MA1 , 
  3. JASO MA2 dan 
  4. JASO MB.
Klasifikasi ini adalah berdasarkan kepada keputusan JASO T 904 : 2006 ujian sistem klac firction .

Sehubungan dengan itu, mana-mana jenama minyak pelincir yang setaraf dengan piawaian penarafan JASO ia mesti sekurang-kurangnya mempunyai salah satu daripada tahap kualiti yang berikut :

API= SG , SH , SJ , SL , SM
ILSAC=  GF -1, GF- 2 , GF- 3
ACEA= A1 / B1, A3 / B3, A3 / B4 , A5 / B5 , C2, C3

Sumber: oilspecifications.org

Berikut adalah spesifikasi JTX 1000 yang memenuhi spesifikasi API , SAE, ACEA,  MB dan lain-lain spesifikasi yang mampu memenuhi keperluan serta kehendak pelbagai jenis kenderaan yang terdapat di Malaysia.
JTX 1000 Gold (1L)
JTX 1000 Gold (4L)


  • Meets or exceed the performance specification of API SN/CF, ACEA A3/B4-10, MB p229.1, VW 501 01 /505 00.
JTX 1000 Red (1L)
JTX 1000 Red (4L)
  • Meets or exceed the performance specification of API SL/CI-4, ACEA A2, A3, B3, B4, E3, E5, CUMMINS CES 20077/20078, Global DHD-1, VOLVO VDS-3
Jika JTX memenuhi syarat  dan tahap kualiti seperti yang disenaraikan. Tidak timbul isu berkaitan kualiti JTX. 
So, terpulang kepada anda untuk memberikan yang terbaik untuk kenderaan anda.

Nota kaki:
API = American Petroleum Institute
ILSAC = International Lubrication Standardization & Approval Committee
ACEA = European Automobil Manufacturers Association

2 comments:

  1. LuckyClub.live - Best casino site
    Our LuckyClub.live review is written by real player. We provide luckyclub.live the full LuckyClub.live review with details of their game selection,  Rating: 5 · ‎Review by LuckyClub.live

    ReplyDelete
  2. Terbaik. Terima kasih atas penerangan. Mudah sy utk terangkan pd org lain pulak yg bg persoalan ni.

    ReplyDelete

Mungkin anda berminat:

JTX 1000