Saturday, July 9, 2011

Minyak Pelincir Yang Terbaik di Dunia!

Joint kami di Facebook





JTX 1000 GOLD

API SN/CF
SAE 10W-40

JTX 1000 (Red)

API SL/CI-4
SAE 15W-50

*Bermula Januari 2014, JTX 1000 telah berwajah baru tetapi kualiti dan harga kekal. Ia juga didatangkan dengan pek 1L serta penambahan produk terbaru JTX Gold.


Pemilihan kesesuaian peliciran kenderaan mengikut tahun pengeluaran berdasarkan jadual API Service Classification For  Passanger Car Engin Oil.


Jet Turbo Extreme (JTX 1000)!! Satu jenama pelinciran berteknologi TRIBOLOGY yang terbaik di dunia! Ia terbukti melancarkan pergerakan enjin. Rasai perbezaan PERFORMANCE kenderaan anda!! JTX 1000 dilengkapi formulasi Extreme Pressure / Anti Wear (EP/AW) serta Tribologi Clear Film (TCF) yang mampu menanggung beban pemanduan yang extreme seperti pemanduan jarak jauh atau pecutan tinggi...



Ciri-Ciri JTX 1000:
Pelinciran terbaik untuk kereta, SUV, MPV, 4x4, motorsikal berkuasa tinggi dan lain-lain lagi yang menggunakan bahan bakar diesel, petrol dan NGV.

  1. 100% Jaminan Kepuasan Pelanggan
  2. Menjimatkan Petrol sehingga 10%-35%
  3. Meningkatkan kuasa enjin 10%-35%
  4. Multigrade 
  5. Memanjangkan jangka hayat enjin
  6. Mengawal suhu enjin
  7. Tahan tekanan lampau & menangkis hakisan pada enjin, (EP/AW)
  8. Membolehkan pergerakan enjin yang lebih stabil & senyap (TCF)
  9. Penukaran minyak dengan jarak minimum 10,000 kilometer
  10. Menghakis bahan-bahan berasid yang terbentuk pada permukaan keluli dalam enjin
  11. Mengurangkan &mencegah tompokan kotoran minyak
  12. Mengekalkan pelinciran terbaik bagi permukaan keluli yang bersentuhan.
Hanya PENGGUNA BIJAK dapat manfaatnya...Maka, jadilah pengguna bijak...mengapa perlu berbelanja lebih? Dengan JTX 1000, anda akan mendapat manfaatnya...


JTX 1000 Gold 
SN / CF
SAE 10W- 40

JTX 1000
SL / CI-4
SAE 15W- 50


Specification:
ACEA: A2, A3, B3,B4, E3, E5.
API : Exceed SL, CI4 & SN / CF
CUMMINS: CES 20077/20078
GLOBAL: DHD-1, VOLVO VDS-3

10,000km mileage
_________________



GANDAKAN NILAI TAMBAH (ADDED VALUE) KEPADA KENDERAAN ANDA.








Enjin mempunyai daya torque/kilasan maksimum purata 110Nm..namun begitu JTX 1000 & JTX 5000 mampu menampung daya torque sehingga 300++Nm..tahukah anda eo jenama yg biasa dipasaran yg kita guna hanya mmpu menampung 30Nm sahaja...adakah kenderaan under warranty diberi eo yg bersesuai dgn enjin..Pernah kita AMBIL TAHU?...

video

Cara Minyak Pelincir Bekerja Di Dalam Enjin Kenderaan Anda.


Terbukti dan diakui oleh para pengguna tegar
JTX 1000

019-2517344 - Azizi
Sila nyatakan lokasi & kuantiti yang dikehendaki. ..COD.

Rasulullah s.a.w bersabda :
"Peniaga yg amanah,yg jujur,yg muslim,kelak akan dibangkitkan dengan para syuhada (org2 yg mati syahid)." -riwayat Al-Hakim



JTX Jet Turbo Extreme 1000 dengan siri 15W-50 dibotolkan dalam 4 liter.
Klik disini untuk video ujian di litar dan DYNO.


What is SL?
Self‐lubrication (SL) is characterized by the bearings ability to transfer microscopic amounts of material to the mating surface.  This transfer process creates a film that provides lubrication and reduces friction over the length of the rail or shaft.


  • What makes a system self lubricating?

1.   The lubrication is an integral component of the bearing material.
2.  The oil or grease is NOT added to the original bearing design.
3.  The oil or grease will NOT breakdown and be ineffective over time (lubricant ageing or aging).
4.  The oil or grease is consistently applied to the shaft surface.
5.  Additional components do not add cost to the overall system.
shaft or bearing damage and reduce system life.  (Double edge sword of rolling element bearings)

The term “self‐lubricating” should not evoke a generalized meaning that passively represents a broad range
of different technologies striving for the same outcome. Self‐lubricating refers to a specific linear motion
performance advantage made possible by a unique product design that satisfies all aforementioned
criteria: internal lubrication system, no added grease or oils, no lubrication breakdown and no added cost.
In other words, “self‐lubricating” must ensure the clean and maintenance‐free operation in the most
challenging environments. Designers need to learn to recognize the difference between the various types of
lubrication options.  Failure to do so will result in costly misapplications and re‐designs.

What is CI-4?
This top of the line diesel engine oil is designed to meet the latest global specifications and exceeds the lubrication requirements of the latest ultra low emission diesel engines. It is specially effective at sustaining engine durability where Exhaust Gas Recirculation is used and protecting after treatment exhaust devices.

It can be used with complete success in over-the-road diesel trucks, off-highway diesel equipment, farm tractors, and passenger cars and light trucks with diesel engines, turbo-charged or non turbo-charged and well as gasoline engines. This oil meets or exceeds all the requirements of API CI-4, CI-4 Plus, CH-4, CG-4, CF-4, CF AND SL.

CI-4 oils are formulated to sustain engine durability where exhaust gas recirculation (EGR) is used and are intended for use with diesel fuels ranging in sulfur content up to 0.5% weight. Can be used in place of CD, CE, CF-4, CG-4, and CH-4 oils. Some CI-4 oils may also qualify for the CI-4 PLUS designation.

15W = Tahap minimum kelikatan (viscosity) minyak sebelum enjin dihidupkan. Ia juga dipengaruhi oleh suhu persekitaranDalam keadaan suhu di Malaysia, pada tahap 15W sudah mencukupi.

50 = Tahap maksimum kelikatan
(viscosity) minyak ketika enjin beroperasi sepenuhnya atau pada suhu 100°C (grad pada suhu ketika ujian kelikatan minyak).

* Untuk makluman, nilai viscosity kurang drpd 10W adalah tidak sesuai untuk cuaca di Malaysia..10W hingga 0W hanya sesuai untuk negara beriklim sejuk..

Gambarajah di sebelah hanya menunjukkan secara kasar kaitan antara grad minyak dan suhu.

Apa beza 10W - 40 dengan 15W - 40..?
Ketika enjin beroperasi sepenuhnya kelikatan minyak 10W - 40 dan 15W - 40 adalah sama. Perbezaan hanya pada ketika enjin mula dihidupkan atau berkeadaan sejuk. 10W lebih effisen berbanding 15W jika suhu lebih sejuk dan sesuai untuk enjin mula beroperasi Pada suhu tersebut.
Umumnya 15W adalah memadai bagi keadaan cuaca di Malaysia melainkan anda menyimpan kenderaan anda di dalam peti sejuk.


Demonstrasi Ujian Geseran (Friction Test)
Bagi membuktikan dakwaan kami, amat lah berbesar hati kami sekiranya kami dapat datang ke tempat anda bagi membuat Friction Test ini dan anda lihat sendiri perbezaan antara
JTX Jet Turbo Extreme 1000 dengan minyak enjin yang ada di pasaran.

DYNO Dynamic Test.Bagi membuktikan keupayaan dan kualiti
JTX Jet Turbo Extreme 1000 setanding dengan minyak enjin yang ada dipasaran.

























Tidak kisah apa jenis enjin yang anda pakai....
Tidak
kira kenderaan apa yang anda gunakan.....
Kecil,besar,baru @ lama....Made in Malaysia @ Luar Negara....
Anda memerlukan Jet Turbo Extreme 1000 untuk enjin kereta anda.....
Jika
anda makan makanan yang enak dan berkhasiat begitu juga yang diperlukan oleh enjin kereta anda.
Inilah makanan enjin kereta anda.....Anda akan berpuas hati dengan pelincir kereta yang terbaik.
Hebat enjin hebatlah anda kerana memilih yang terbaik.....











Ahli Tribologi sedang membangunkan minyak pelincir yang lebih baik dan menjanjikan untuk peningkatkan kecekapan bahan bakar kereta dan mengurangkan kesan gas rumah hijau.


Minyak pelincir amat penting dalam kehidupan moden. Enjin kereta dan gearbox berjalan lancar dengan minyak canggih dan berkualiti. Minyak pelincir adalah cecair yang luar biasa. Anehnya, salah satu kekuatan pendorong utama di sebalik pembangunan minyak pelincir adalah persekitaran. Kenderaan moden menghasilkan jauh lebih sedikit pencemaran berbanding kenderaan keluaran tahun 1960an.


APAKAH ITU MINYAK PELINCIR?

Minyak pelincir memainkan tiga peranan utama:
i. mengawal geseran dan lusuh pada enjin,
ii. melindungi enjin daripada berkarat,
iii. menyejukkan piston, dan


Sebanyak 75%-95% dari pelincir enjin khas adalah terdiri dari base minyak mineral yang dihasilkan terus dari loji penapisan minyak. Minyak ini secara semulajadi mengandungi rantaian atau cabang molekul hidrokarbon-hidrokarbon dengan gelang aromatik atau rantaian ini boleh dihasilkan melalui proses kimia.

Minyak pelincir terdiri daripada aditif yang digunakan untuk meningkatkan prestasi. Biasanya ini termasuk aditif:
i. antiwear,
ii. penghalang karatan,
iii. antioksidan,
iv. detergen,
v. pengurai enapan
vi. aditif antifoan, dan
vii. polimer

Molekul-molekul besar yang dikenali sebagai pengubah kelikatan (viscosity modifiers), yang diformulakan untuk meningkatkan variasi kelikatan pelincir dengan pada suhu yang berbeza.

Kelikatan adalah sifat fizikal yang paling penting pada minyak pelincir. Pada suhu yang pelbagai, kadar geseran (shear rate) dan tekanan yang tinggi menentukan prestasi minyak pelincir di dalam enjin. Minyak pelincir juga harus tahan terhadap pengoksidaan, juga mampu membentuk lapisan pelindung untuk mengatasi kehausan pada enjin.

Lapisan pelindung yang menyaluti permukaan di antara dua permukaan logam yang bergerak diukur oleh kelikatan dinamik (Dinamic Viscosity), yang diukur dalam unit saat millipascal (mPa.s). Lebih tepat lagi, kelikatan dinamik berkadaran dengan shear stress (daya geseran yang bertindak pada minyak per unit luas).

Bagi JTX 1000, lapisan pelindung khas iaitu Tribologi Clear Film (TCF) dan Extream Pressure (EP) yang diformulasikan bagi melindungi setiap permukaan yang berpotensi kepada geseran dan mampu bekerja walaupun enjin kehilangan minyak pelincir akibat kebocoran yang tidak disedari.

Minyak pelincir terbahagi kepada dua kategori:
i. monograde dan
ii. multigrade

Ianya bergantung kepada perubahan kelikatan dengan suhu. Society of Automotive Engineers (SAE) telah mencipta sebuah sistem terperinci klasifikasi kelikatan.

Sebagai contoh:- multigrade SAE-10W/30. Nombor pertama (10W) merujuk kepada dinamik kelikatan yang diukur pada suhu rendah, angka kedua (30) menggambarkan kinematik kelikatan pada suhu 100 C. Ini bermakna minyak 15W/50 multigrade memberi perlindungan pada suhu yang tinggi dan enjin mudah dihidupkan walaupun pada suhu rendah (suhu terendah di Semenanjung Malaysia adalah 18 darjah celsius- Cameron Highland).

SAE 15W/50 adalah multigrade di mana ia mampu melindung enjin terhadap kehausan (wear) dengan dilengkapi lapisan pelindung yang menyelaputi seluruh permukaan enjin dan mampu bergerak pada suhu enjin ekstrim tinggi. SAE 15W/50 melebihi pematuhan klasifikasi yang ditetapkan oleh API SM, SL, SJ dan SH.

SAE 15W/50 disyorkan terutama untuk enjin yang lebih tua untuk digunakan dalam suhu yang tinggi dan operasi bagi tugas berat seperti trailer, lori dan sebagainya pada kelajuan tinggi atau pemanduan jarak jauh. SAE 15W/50 juga disyorkan pada enjin berprestasi tinggi yang terlibat dalam perlumbaan litar atau rally. Ia amat sesuai bagi enjin berprestasi tinggi kerana bersifat high thermal stability.

Oleh itu gunakanlah JTX 1000 untuk kenderaan anda kerana hanya

JTX 1000 sahaja yang mampu memberi kepuasan pemanduan dengan penggunaan bahan bakar (petrol, diesel, NGV) yang lebih menjimatkan. Pelindungan pada enjin juga boleh dioptimumkan dan memberi kesan penjimatan dari segi kos penyelenggaraan enjin dan memanjangkan jangka hayat enjin dengan lebih lama...






10 comments:

  1. der upload la demo..wa nak tgk gak..nak g putrjaya tak de mase...anyway mmg ade perubahan minyak nie..

    ReplyDelete
  2. thanks bard..mmg nk upload video..bukan setakat demo, ngan video men kat drag pun ada nnt..nantikan..hehe

    ReplyDelete
  3. tahniah bro...mmg hanya yg terbaik diperlukan utk kenderaan kita..

    ReplyDelete
  4. minyak ni sesuai ke untuk kete compact mcm kelisa? tak likat sangat ke? biasa guna yang castrol 10w 30 je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk makluman kelikatan diukur dengan kadar kebolehkerjaan sesuatu bendalir semasa suhu panas atau sejuk..so, bagaimana tuan mengukur kelikatan?..Lebih molek tuan gunakan dahulu, kemudian beri pendapat..tak cuba mana nak tahu..

      Utk info, pengguna kami antaranya terdiri drpd Kancil 650, VIVA, Honda Cub C70, hingga kenderaan heavy performance (racing car)..dan telah terbukti dari segi aspek penjimatan (engine parts, bahan bakar..lawat fb kami di JTX 1000 Performance EO..byk testimoni..

      Delete
    2. utk lebih testimoni, sila lawat FB kami di JTX 1000 Performance EO..

      Delete
  5. tumpang tanya,

    Alza boleh guna juga ke minyak ni sedangkan maksud SL adalah untuk kereta 2004 & older...just nak confirm sebab kat SC diorang bagi minyak 5w-30...produa nyer lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. FYI semua jenis enjin boleh menggunakan JTX..tak kira sama ada menggunakan petrol,diesel atau NGV..Utk lebih testimoni n maklumat terkini..sila ke facebook admin di JTX 1000 Performance EO...boleh click link yg disediakan.

      Delete
  6. JTX1000 dari segi "branding" tidaklah sehebat mana berbanding minyak2 yang lain di pasaran tetapi "Kualitinya" melebihi bahkan mengatasi produk minyak enjin utama didunia. "THIS IS JTX1000 WORLD'S BEST LUBRICANTS"

    ReplyDelete
  7. Berminat mendapatkan minyak enjin terbaik dunia? sila call saya JTX1000 Authorized Dealer : 017-9156244

    ReplyDelete

Mungkin anda berminat:

JTX 1000